De ældste elever – udfordringer

"Når man har en mor, der er en engel, og en far, der er negerkonge, og man selv har sejlet på havet hele sit liv, så ved man ikke rigtigt, hvordan man skal opføre sig i skolen mellem alle æbler og pindsvin," sagde Pippi til lærerinden den dag, hun var i skole.
Læreren forstod, Pippi, sagde hun. Men det lykkedes hende alligevel ikke at holde Pippi i skolen!

Oplever man ikke at tilhøre et udviklende fællesskab, havner mennesket enten i ensomhed eller opsøger alternative fællesskaber, som kan være uheldige for den unge i dennes videre livsførelse.

Hvis tosprogede drenge ikke føler sig anerkendte, opgiver de "kampen om kulturel kapital i skolen og etablerer i stedet modkulturer. Balladen bliver deres fornuft - et spil om status, identitet og fællesskab."

Derfor er det vigtigt, at folkeskolen arbejder på at udvikle fællesskaber, hvor tosprogede føler sig velkomne.

Jeg kan hjælp med at I får viden om:

• Hvordan du kan arbejde med udvikling af inkluderende fællesskaber.
• Fravær.
• Uddannelsesparathed.
• Attitude og provokerende adfærd hos nogle unge.
• Social kontrol.
• Æresrelaterede konflikter.
• Dreng-opdragelse vs. Pige-opdragelse.

KONTAKT MIG

Aida Mansoor

Selvstændig konsulent & Terapeut
Børne, unge og familieterapeut
Vestergade 39A, 2. sal
5000 Odense C

www.aidamansoor.dk
am@aidamansoor.dk
Tlf. 93600558

Cvr.nr. 32734553

Scroll to top